مقالات

نحوه صحیح استفاده از قیچی باغبانی

قیچی باغبانی

وقتی در مورد استفاده از قیچی باغبانی صحبت می کنیم، انتخاب یک قیچی مناسب ضروری است. متأسفانه، انتخاب از بین انواع مختلف قیچی موجود در بازار این روزها می تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر مطمئن نیستید که دقیقاً به چه نوع قیچی نیاز دارید. قیچی باغبانی چیست و چگونه یک قیچی مناسب را برای انجام کار در باغ انتخاب می کنید؟ برای چند نکته مفید در ادامه مطلب همراه مجله رکسمی باشید.

قیچی باغبانی چیست؟

اساسا از قیچی باغبانی برای بریدن شاخه ها و ساقه ها تا قطر حدود ۲ سانتی متر استفاده می شود. سعی نکنید قیچی باغبانی خود روی شاخه های بزرگ تر و قطور امتحان کنید زیرا باعث خراب شدن تیغه ها خواهد شد.

اگرچه قیچی های مختلفی در مدل ها و اندازه های مختلف برای کار در باغ وجود دارد، ولی معمول ترین آن همین قیچی باغبانی است. دانستن زمان استفاده از قیچی به نوع قیچی و کاری که می خواهید انجام دهید بستگی دارد.

قیچی باغبانی معمولی یکی از مرسوم ترین و پر استفاده ترین مدل های قیچی است. تیغه های این مدل ها در انواع مختلفی تولید می شود. تیغه بالایی این قیچی از جنس فولاد و تیغه پایینی آن از جنس یک فلز نرم تر  تولید می شود. تیغه بالایی قیچی تیز است و شاخه را قطع می کند در حالی که تیغه پایینی بسیار شبیه قلاب عمل می کند و شاخه را در جای خود نگه می دارد تا از سر خوردن آن جلوگیری کند.

نحوه استفاده از قیچی باغبانی

نحوه استفاده از قیچی باغبانی

۱- قیچی باغبانی خود را آماده کنید

قبل از اینکه راهی مزرعه یا باغ خود شوید، مهم است که همه ابزارهای باغبانی خود را برداشته و آماده استفاده کنید. ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. البته انتخاب یکی از آنها که به بهترین وجه برای کار شما مناسب است ممکن است مشکل باشد زیرا هر ابزار ویژگی ها و هدف خاص خود را دارد.

برای هرس باغ، بسته به نوع درخت یا شاخه هایی که هرس می کنید، می توانید از انواع قیچی باغبانی استفاده کنید. معمول ترین و پراستفاده ترین نوع هم قیچی باغبانی است که برای هرس های باغی بسیار مناسب است. این قیچی دارای تیغه ای تک لبه هستند که برای برش های تمیز روی شاخه ها طراحی شده است. آماده سازی قیچی باید شامل تیز کردن، تمیز کردن و ضدعفونی کردن قیچی قبل از شروع هرس باشد.

۲- قفل قیچی را باز کنید

مطمئن شوید که قفل قیچی هرس را باز کرده اید. بیشتر قیچی ها مکانیزم قفل انگشتی دارند که در صورت عدم استفاده، قیچی را به طور ایمن بسته نگه می‌دارد. باز کردن قفل قیچی باغبانی به سادگی فشار دادن دستگیره ها به طرف هم و سپس چرخاندن قفل با انگشت شست در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت است، بعد از آن دستگیره ها را آزاد کنید.

۳- دسته ها را به درستی نگه دارید

نگه داشتن قیچی باغبانی فقط با نوک انگشتان می تواند دستان شما را خسته کند، بنابراین مطمئن شوید که دسته ها را با استفاده از کف دست و انگشتان خود بگیرید. کار هرس درختان شامل حرکات مکرر دست است که می تواند منجر به کشیدگی مچ و خستگی دست شود، بنابراین به دنبال یک قیچی هرس باشید که دسته های ارگونومیک و آسان گیر داشته باشد. همچنین متناسب با شکل و اندازه دست شما باشد و در دست گرفتن آن راحت باشد.

۴- محل برش مناسبی را پیدا کنید

برای به دست آوردن دقیق ترین برش، تیغه را دقیقا در محل برش مورد نظر خود قرار دهید. شما اغلب نیاز دارید که از این ابزار به صورت وارونه استفاده کنید یا آن را به روش دیگری نگه دارید تا از تماس تیغه و یا دسته با شاخه ای که روی گیاه باقی می ماند جلوگیری کنید. این روش برش کمترین آسیب را به گیاه وارد می کند که باید هدف نهایی شما در هنگام هرس درختان باشد.

قیچی باغبانی رکسمی برای استفاده با دست های متوسط تا بزرگ، هم برای مردان و هم برای زنان ساخته شده است. با دسته های ارگونومیک غیر لغزنده و تیغه برش زاویه دار که احتمال آسیب رسیدن به دست ها را هنگام هرس درختان کاهش می دهد.

۵- زاویه مناسب برای برش انتخاب کنید

وقتی شاخه خشکیده را می برید، بریدن مستقیم از ساقه کافی است. ولی هنگام هرس شاخه های زنده، انتخاب زاویه مناسب برای برش بسیار مهم است. برش باید در زاویه ۴۵ درجه باشد، پایین ترین نقطه در مقابل جوانه باشد در حالی که قسمت بالای برش باید درست بالای جوانه باشد. برش در این زاویه باعث می شود آب از محل بریدگی خارج شود و از آسیب رساندن کپک ها یا بیماری به گیاه جلوگیری کند. علاوه بر این، شیب برش به سمت پایین و دور از جوانه در حال رشد، شیره طبیعی اضافی را از ریختن به پایین و تداخل با جوانه دور می کند.

۶- قیچی باغبانی را تمیز کنید

هنگام هرس گیاهان مختلف، حتماً قیچی خود را در فاصله بین برش های درختان تمیز کنید تا از انتقال بیماری از گیاهی به گیاه دیگر جلوگیری کنید. دانستن نحوه تمیز کردن قیچی باغبانی پس از استفاده نیز برای نگهداری خوب و عاری از باکتری هایی که می توانند به گیاهان شما آسیب برسانند ضروری است. برای پاک کردن قیچی از آب گرم با صابون استفاده کنید و برای پاک کردن هرگونه ماده چسبنده از جمله شیره درختان، می توانید از محلول الکلی استفاده کنید.

انتخاب و استفاده از قیچی باغبانی

اگرچه نوع برش تا حد زیادی به ترجیحات شخصی بستگی دارد اما اکثر باغبان ها به دلایل زیر، قیچی باغبانی معمولی را انتخاب می کنند.

۱- قیچی باغبانی برش های تمیزی ایجاد می کند.

۲- قیچی باغبانی برای قرار گرفتن در نقاط تنگ بهتر هستند و اجازه برش های نزدیک تری می دهند.

۳- برای بریدن گل ها یا شاخه های نازک تر بدون آسیب رساندن به بافت حساس مناسب است.

هنگامی که تصمیم خود را گرفتید، بهترین قیچی باغبانی را که می توانید خریداری کنید. سعی کنید قیچی را انتخاب کنید که دارای دوام، استحکام و عمر مصرفی طولانی باشد. هنگام خرید، قیچی را در دست بگیرید و آنها را امتحان کنید تا مطمئن شوید که موقع کار با آن راحت هستند. قیچی ارگونومیک و قیچی برای دست های کوچک تر نیز وجود دارد. به دنبال قیچی باشید که دارای قفل یا گیره ای باشد تا تیغه ها را در صورت عدم استفاده به طور ایمن بسته نگه دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *