مقالات

نکات مهم در باغبانی که باید بدانید

باغبانی یکی از آن فعالیت هایی است که ما اغلب آن را ساده تلقی می کنیم. هنگام باغبانی در مورد نکات مهم در باغبانی زیاد فکر نمی کنیم مگر اینکه مشکلی پیش بیاید. اما باغبانی در واقع بسیار مهم است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید به پرورش برخی گیاهان در خانه خود اقدام کنید. بیایید بررسی کنیم که چگونه باغبانی می تواند به ایجاد نشاط در خانه و زندگی شما کمک کند.

چرا باغبانی مهم است؟

باغبانی یکی از محبوب ترین سرگرمی ها در سراسر جهان است. با ظهور رسانه های اجتماعی و به واسطه آنها مردم به تدریج درک می کنند که گذراندن مدتی در خارج از خانه و در کنار طبیعت چقدر به نشاط روحی و اجتماعی آنها کمک می کند. اگر می خواهید در مورد باغبانی بیاموزید، در اینجا نکات مهم در باغبانی وجود دارد که ممکن است به شما در کار باغبانی کمک کند. تا انتها با رکسمی همراه باشید.

نکات اصلی باغبانی

۱- از گیاهان کوچک شروع کنید

اگر تازه وارد باغبانی شده اید، از پرورش گیاهان کوچک شروع کنید. لزوما لازم نیست خودتان همه چیز را رشد دهید. انواع مختلفی از گیاهان وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین خریداری کنید، مانند گیاهان آپارتمانی، انواع گل و سبزیجات. مراقبت از این گیاهان آسان است و نیازی به توجه زیادی ندارند.

۲- از خاک مناسب استفاده کنید

شما نمی توانید گیاهان خود را در خاکی که فاقد مواد مغذی است بکارید. یکی از نکات مهم در باغبانی استفاده از کیت های آزمایش pH خاک است که می توانید برای آزمایش خاک خود خریداری کنید. این کیت ها نشان می دهند که کدام گیاهان در چه مناطقی بهترین عملکرد را دارند و برای یک محیط ایده آل در کجا نیاز به افزایش مواد معدنی دارید. صرف نظر از انجام این کار، اکثر گیاهان نیاز به مواد مغذی دارند. یک تقویت کننده خاک مصنوعی، مواد کاشت ارگانیک مانند کود دامی یا کمپوست، یا یک ترکیب کود آلی، مناسب با گیاهان به خاک باغ یا باغچه اضافه کنید.

بخوانبد: ۷ ابزار باغبانی که به آنها نیاز خواهید داشت

۳- استفاده مناسب از آب

از شلنگ یا آبیاری قطره ای برای آبیاری استفاده کنید تا وزن و فشار وارده بر گیاهان خود را محدود کنید. اگر می خواهید برخی از گیاهان تان را با دست آبیاری کنید، برگ ها را به آرامی از مسیر بیرون بکشید و مطمئن شوید که فقط به ریشه ها آب می دهید.

۴- مواد مغذی خاک را بشناسید

وقتی صحبت از کود می شود، مهم است که بدانید گیاهان شما به چه چیزی نیاز دارند. کوددهی بیش از حد ریشه ها را می سوزاند و در نهایت جذب آب را مشکل می کند. اگر هر یک از گیاهان شما علائم استرس مانند زرد شدن یا لکه دار شدن برگ ها و حتی ریزش شاخ و برگ را نشان دهد، احتمالا خاک فاقد مواد مغذی است.

۱۳ نکته باغبانی که هر باغبانی باید بداند

13 نکته مهم در باغبانی

وقتی کار باغبانی را شروع می کنید، چیزهای زیادی برای دانستن وجود دارد و سوال های زیادی در ذهن دارید. چگونه باید سبزیجات خود را بکارید و چه نوع خاکی بهتر است؟ چه زمانی باید علف های هرز را هرس کنید؟ آیا همه گیاهان به اندازه کافی نور خورشید و آب دریافت می کنند؟ طبیعت معلم فوق العاده ای است. هرچه بیشتر باغبانی کنید، بیشتر در مورد اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی مفید نیست، خواهید آموخت. از این لیست از نکات مهم در باغبانی برای یافتن پاسخ برخی از رایج ترین سوالات باغبانی استفاده کنید.

۱- مناطق سرد و برف گیر خود را شناسایی کنید تا از کاشت درختان، درختچه ها و گیاهان چند ساله که در زمستان در آن مناطق دوام نمی آورند، خودداری کنید. همچنین باید بدانید چه زمانی می توانید سبزیجات، میوه ها و گیاهان یکساله را در خارج از آن منطقه بکارید.

۲- مطمئن نیستید چه زمانی هرس کنید؟ درختچه های بهاری مانند گل یاس و گل های رز بالا رونده را بلافاصله پس از محو شدن شکوفه ها هرس کنید. آنها جوانه های گل خود را در پاییز بر اساس رشد سال گذشته تنظیم می کنند. دقت کنید اگر آنها را در پاییز یا زمستان کار هرس را انجام دهید، جوانه های گل بهار آینده را از بین می برید.

۳- فقط کود دامی و کمپوست شده را که حداقل شش ماه خشک شده است به خاک اضافه کنید. کود تازه دارای نیتروژن بسیار زیاد است و می تواند گیاهان را بسوزاند. هم چنین ممکن است حاوی پاتوژن ها یا انگل ها باشد. کود حاصل از خوک، سگ و گربه هرگز نباید در باغ ها یا توده های کمپوست استفاده شود زیرا ممکن است حاوی انگل هایی باشد که می تواند انسان را آلوده کند.

۴- گیاهان چند ساله معمولا به سه سال زمان نیاز دارند تا پس از کاشت به سن بلوغ برسند.

۵- بدانید که فصل رشد گیاهان و درختان شما چه زمانی است. این زمان به طور معمول بین آخرین یخبندان در بهار و اولین یخبندان در پاییز است.

آبیاری در باغبانی

۶- حذف گل های مرده هرس خوبی برای گیاهان چند ساله و یک ساله است. حذف گل های مصرف شده گیاهان را تشویق می کند تا از انرژی خود برای رشد برگ ها و ریشه های قوی تر به جای تولید بذر استفاده کنند.

۷- به میزان نیاز گیاهان به نور توجه کنید. سبزیجات را در مکانی بکارید که روزانه حداقل ۸ ساعت در معرض نور مستقیم خورشید باشند. بیشتر سبزیجات برای تولید بهترین محصول به آفتاب کامل نیاز دارند. اگر محلی سایه دار در دسترس دارید سعی کنید محصولات سایه دوست مانند کاهو، اسفناج، تربچه و کلم را پرورش دهید.

۸- از دیگر نکات مهم در باغبانی کنترل علف های هرز است. بهترین روش برای کنترل علف های هرز در باغ، وجین دستی و بیل زدن است. از بیل زدن عمیق یا کشت هایی که می توانند بذرهای علف های هرز را به سطح خاک بیاورند تا جوانه بزنند، خودداری کنید.

۹- در پاییز همه چیز را در باغ خود تمیز نکنید. علف های زینتی را برای زیبایی و سر بذر گیاهان چند ساله مانند گل مخروطی را برای تغذیه پرندگان بگذارید. برای افزایش شانس زنده ماندن در زمستان سخت، از بریدن گیاهان چندساله خودداری کنید.

۱۰- نکات مهم در باغبانی سبزیجات شامل این موارد است. دمای مطلوب برای رسیدن گوجه فرنگی بین ۶۸-۷۷ درجه فارنهایت است. دمای ۸۵ درجه فارنهایت، برای تولید لیکوپن و کاروتن که رنگدانه های مسئول رنگ میوه هستند، بسیار گرم است. هنگامی که دما به طور مداوم به زیر ۵۰ درجه فارنهایت کاهش یابد، میوه های سبز نمی رسند.

۱۱- کود راه حلی برای پرورش بهترین گیاهان نیست. کیفیت خاک است. مواد افزودنی ارگانیک مانند کمپوست و کود دامی کهنه شده را به خاک خود اضافه کنید. بهترین ساختار خاک شکننده است، به راحتی حفر می شود، به راحتی آب را می پذیرد و به اندازه کافی سست است که اکسیژن را برای ریشه های گیاه تامین کند. اگر از کود استفاده می کنید، از کود آلی برای افزودن نیتروژن، فسفات و پتاس استفاده کنید (شکل گیاهان پتاسیمی می توانند استفاده کنند).

۱۲- اواخر تابستان یا اوایل پاییز بهترین زمان برای تقسیم و پیوند گیاهان چند ساله است. رایج‌ترین گیاهان چند ساله زنبق، گل صد تومانی و نیلوفر است.

۱۳- بیشتر گیاهان باغچه در زمین با ۱ تا ۲ اینچ آب در هفته بهترین رشد را دارند. اگر باران کافی نبارید، به جای آبیاری ملایم هر روز، هفته ای یک بار آبیاری کنید. آبیاری مکرر و کم عمق فقط لایه بالایی خاک را مرطوب می کند و ریشه های گیاه را تشویق می کند تا به جای رشد عمیق تر به سطح خاک حرکت کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *