مقالات

انواع شن کش و کاربرد آنها در باغبانی و کشاورزی

اگر می خواهید کیفیت خاک باغ یا زیبایی چمن خود را بهبود ببخشید، شن کش می تواند بهترین ابزار باغبانی شما باشد. اما انواع شن کش با اهداف و کاربردهای مختلفی وجود دارد. اگر تا به حال به نوع شن کش مورد نیاز خود در مجموعه ابزار باغبانی خود فکر کرده اید، این لیست از انواع شن کش ها و کاربرد آنها برای شما مناسب است. تا انتهای مقاله همراه مجله رکسمی باشید.

9 نوع از انواع شن کش

در اینجا برای آشنایی بیشتر شما با انواع مختلف شن کش ها، 9 عدد از پرکاربردترین شن کش ها را معرفی می کنیم:

1- شن کش باغی

شن کش باغی یک ابزار باغبانی چند منظوره است که اکثر افراد در حیاط خانه یا در گاراژ و یا انبار باغ خود یکی از آن دارند. این نوع شن کش همان چیزی است که بیشتر مردم با آن آشنا هستند و طراحی نسبتا استانداردی دارد. می توان آن را به عنوان شن کش کمانی نیز نامید. به طور معمول، یک شن کش باغی دارای یک دسته بلند و مستقیم، با یک سر سفت و عریض با زاویه مناسب نسبت به دسته است.

سر معمولا از فلز محکم ساخته شده و تعداد زیادی قلاب یا شاخه کوتاه به آن متصل می شود. شاخه ها سفت و غیرقابل حرکت خواهند بود و برای کارهای سخت‌تر مانند شکستن خاک فشرده ایده‌آل هستند. این نوع از انواع شن کش های باغی کاربردهای زیادی دارند، زیرا به جای داشتن یک کاربرد خاص، به گونه ای طراحی شده اند که بتوان با آن کارهای مختلفی را انجام داد. از این نوع شن کش برای تسطیح خاک یا شن، یا هوادهی خاک می توانید استفاده کنید. ساختار محکم آن به آن اجازه می دهد تا مواد سنگین تر از برگ ها مانند شن و مالچ را جمع کند.

2- شن کش کاهگل

کاهگل تجمعی از زباله های ارگانیک روی سطح چمن است که می تواند ناخوشایند به نظر برسد و هیچ مزیتی برای چمن شما ندارد. اگر توده کاهگلی دارید که ضخامت آن بیشتر از نیم اینچ است، به یک شن کش کاهگلی با طراحی خاص نیاز دارید تا به شما در جمع آوری آن کمک کند. این نوع از انواع شن کش ها به نام شن کش های خراش دار یا  جداکننده نیز شناخته می شوند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که وقتی در امتداد سطح چمن کشیده می شوند، تمام کاهگل را بیرون می کشند و در عین حال چمن سالم را دست نخورده باقی می گذارند.

شاخه ها یا قلاب های این شن کش ها به قدری تیز هستند که مانند تیغه عمل می کنند. آنها به اندازه کافی تیز هستند تا کاهگل های سفت را بشکنند، و به اندازه ای قوی هستند که آن را بیرون بکشند. برای کار با شن کش کاهگلی، باید تیغه ها را طوری زاویه دهید که درست زیر سطح چمن فرو بروند و سپس چنگک را به سمت خود بکشید. این حرکت ساده به شما این امکان را می دهد که چمن خود را از کل تجمع کاهگل تمیز کنید.

3- شن کش چمن

این نوع از انواع شن کش را بسیاری از باغبان ها برای استفاده در حیاط خلوت خود دارند و به همین دلیل محبوب است. شن کش چمنی اغلب با شن کش برگ جمع کن اشتباه گرفته می شود زیرا طراحی مشابهی دارد. این شن کش ها دسته ای بلند دارند و در سرشان قلاب های فلزی بلند و باریکی وجود دارد که به حالت پنکه ای باز می شوند. اگرچه این شن کش ها در جمع کردن برگ ها بسیار خوب هستند، اما کاربردهای بسیار دیگری نیز دارند.

تیغه های قوی اما انعطاف پذیر آنها به این معنی است که برای جمع آوری هر نوع زباله باغی مانند شن، ماسه و خاک مناسب هستند. آنها به خوبی در بیرون کشیدن زباله ها از زیر درختچه ها و گیاهان بزرگ بدون آسیب رساندن به خود گیاه عمل می کنند. همچنین می توان از آنها برای شکافتن خاک استفاده کرد و آن را به اطراف حرکت داد تا بافتی نرم تر به آن ببخشد. در صورتی که شن کش کاهگل در اختیار ندارید، می توانید از این شن کش برای حذف کاهگل از چمنزار نیز استفاده کنید.

4- شن کش برگ

شن کش برگ مانند شن کشهای چمن با مجموعه ای از قلاب های  بلند به شکل بادبزن است. تفاوت اصلی آن این است که شن کش های طراحی شده برای جمع آوری برگ های افتاده از پلاستیک ساخته می شوند، نه فلز. علیرغم پلاستیکی بودن این شن کش ها، انعطاف پذیری کمتری نسبت به شن کش های چمنی دارند و بنابراین برای حمل و نقل مواد سبک مناسب تر هستند.

شن کش برگ جمع کن

 اگر درختانی در اطراف حیاط خود یا نزدیک ملک خود دارید که در پاییز برگ هایشان می ریزند، جمع آوری برگ ضروری است. برگ های افتاده به نظر کثیف می رسند و همچنین می توانند در چمن مشکل ایجاد کنند. یک شن کش برگ با اندازه خوب، برگ ها را به صورت مناسب تری به توده هایی که به راحتی قابل کنترل هستند، پاک می کند و سپس می توان آنها را برای جمع آوری بسته بندی کرد یا به توده کمپوست تبدیل کرد. بسته به اندازه حیاطی که دارید، می توانید شن کش برگ در عرض های مختلف خریداری کنید. شن کش پهن تر به شما امکان می دهد تا برگ ها را سریع تر جمع کنید.

5- شن کش بوته ای

شن کش بوته ای یا درختچه ای طراحی مشابه شن کش برگ دارد، اما قلاب های آن کوتاه تر هستند و تعداد آنها کمتر است. این بدان معناست که این نوع شن کش می تواند وارد فضاهای کوچک تری شود که در آن شن کش های برگ یا باغچه‌ای بیش از حد عریض هستند. برای جمع کردن زباله ها از کنار نرده ها یا بین و زیر درختچه ها و بوته ها بسیار مناسب است.

6- شن کش ماسه

این نوع شن کش را می توان شن کش آسفالت نیز نامید. به نظر شبیه یک شن کش چند منظوره باغی است، اما برای کارهای سنگین تر طراحی شده است و بنابراین از مواد بادوام تر ساخته شده است. این نوع از انواع شن کش معمولا دارای سر عریض تری نسبت به شن کش های باغچه ای است که دارای فاصله وسیع تر است که از فلز قوی ساخته شده اند. آنها برای پخش مواد روی زمین از جمله شن، سنگ یا مالچ عالی هستند. قلاب های این شن کش ها انعطاف پذیر نیستند و می توانند بدون آسیب یا از دست دادن استحکام، مواد سخت تری را تحمل کنند.

7- شن کش بتن

شن کش بتن

این نوع از انواع شن کش در هنگام ساخت مسیرهای بتنی، پاسیو یا راهروها استفاده می شود. دارای سر فلزی است که از یک طرف بافت و از طرف دیگر صاف و کمی خمیده است تا بتوان از آن در عمل بتن کاری استفاده کرد. این شن کش ها به طور خاص برای کار با بتن طراحی شده اند و می توانند بتن خیس را جمع آوری کرده و قبل از خشک شدن آن را به نقطه دیگری منتقل کنند. لبه صاف ابزار برای تسطیح بتن و به دست آوردن سطح صاف طراحی شده است.

8- شن کش دست

شن کش دستی در اصل نسخه مینیاتوری (کوچک) یک شن کش با اندازه کامل است. آنها همان نوع طراحی یک شن کش با اندازه کامل را دارا هستند، اما با دسته بسیار کوچک تر. این نوع از انواع شن کش ها برای باغبانی در محل های نزدیک مناسب هستند و به شما امکان می دهند دقت بسیار بیشتری روی شن کش و حرکات آن داشته باشید.

شن کش دستی برای استفاده در تمیزکاری زیر گل یا هنگام کار در گلدان ها و ظروفی که گیاه در آنها کاشته اید عالی است. این ابزار برای بیرون کشیدن علف های هرز یا خراشیدن ریشه های قدیمی یا سایر زباله هایی که در لایه های بالایی خاک انباشته شده اند مفید خواهد بود.

همچنین می توانید از شن دستی برای شخم زدن خاک، چرخاندن بستر آن و برداشتن سنگ های ریز از سطح خاک استفاده کنید. یک شن کش دستی با کیفیت خوب دارای یک سر فلزی محکم با قلاب های قوی است که انعطاف پذیر نیستند. دسته می تواند چوبی یا فلزی باشد، اگرچه دسته های چوبی ارگونومیک تر هستند و تجربه راحت تری را به کاربر می دهند.

9- شن کش پشت بامی

شن کش سقفی یکی از سبک ترین انواع شن کش ها است زیرا برای استفاده در پشت بام ها در نظر گرفته شده اند و بنابراین باید به راحتی قابل حمل بوده و بتوان هنگام ایستادن روی نردبان آن را نگه داشت. شن کش سقف دارای قلاب های پلاستیکی است که زاویه دار هستند تا بتوانند برف یا سایر زباله ها را از سقف جمع کنند.

این نوع شن کش ها همچنین دارای دسته های بسیار بلند یا قابل افزایش هستند، به طوری که کاربر می تواند شن کش را در فاصله خوبی نگه دارد و به هر چیزی که از سقف پایین کشیده می شود اجازه می دهد تا دور از کاربر بیفتد. شن کش های سقف همچنین برای از بین بردن تجمع برگ های افتاده و سایر زباله هایی که در طول زمان بر روی پشت بام انباشته می شوند مناسب هستند.

نتیجه

شن کش یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در کشاورزی و باغبانی است که البته مصارف دیگری هم دارد. شن کش ها برحسب کاربردی که دارند در جنس های پلاستیکی، چوبی، استیل و فلز ساخته می شوند. برای خرید شن کش مورد نیاز از بین انواع شن کش های موجود در بازار باید دقت داشته باشید تا بهترین ابزار را از نظر کارایی و کیفیت خریداری کنید.

شرکت رکسمی تولید کننده انواع شن کش های باغبانی در اندازه های مختلف می باشد. این شرکت با بررسی و مطالعه نیاز مصرف کنندگان، محصولاتی کاملا ارگونومیک و متناسب با سلیقه مصرف کننده تولید می کند. علاوه بر این، شن کش رکسمی از جنس فلز سخت کاری شده تولید می شود تا نهایت دوام و استحکام را برای خریدار به ارمغان بیاورد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *